Veckans skiva v. 21

Efter många om och men ger jag titeln veckans skiva till The Fleet Foxes för deras nyutgivna Helplessness Blues. Det var faktiskt så illa att jag vid första lyssningarna funderade på att skriva med den i en parentes som "lite av en besvikelse" när jag skulle utnämna denna veckas bästa album, som alltså absolut inte skulle bli denna. Men oj vad några lyssningar kan åstadkomma.
Likheterna med Simon & Garfunkel och Bob Dylan är här mer tydliga än på deras kritikerrosade debut. Som hos de förstnämnda legenderna så ligger precis samma sorts stämmor med så gott som överallt, texternas romatiska karaktär är inte heller helt olik dessa 60-talets poeter.

Hur som, The Fleet Foxes börjar nästan etablera sig som ledande på folkrock-himlen. Och jag tror inte denna "folk-epedemi" som slagit till med band som Mumford & Sons och Iron & Wine i täten, nåt sin kulmen riktigt än. Sveriges svar är väll partybandet Hoffmaestro, men jag tror vi kan bättre än så?

Fleet Foxes – Helplessness Blues



Kommentarer
Postat av: Jona

Har gått två varv, och jag tänkte tanken, "-det är nåt jag inte gillar". Kom på att det nog är sången som inte känns jordnära men lite tillgjord och så lite fööör mycket stämmor.



Men. Så slog mig tanken. Detta borde nog ges några varv till. Ska kanske ta tag i det. Emellan varven. Dagarna har ju släpp med Death Cab for Cutie, Friendly Fires m.m. Och så är man ganska kär i finska Rubik.



Jaja.

2011-05-28 @ 01:23:21
Postat av: Lukas

Jaaa, håller helt med dig om stämmorna osv. Det är något som skaver lite. Men tycker ändå de har något bra alltså! Death Cab´s ska bli intressant. Lite av favoriter.

2011-05-28 @ 01:47:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0